تقویت اراده برای درس خواندن

7+ 1 روش برای تقویت اراده برای درس خواندن

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده که قبل از اینکه بخواهید درس‌خواندن را شروع کنید، فکر کنید که درس‌خواندن یا نخواندن چه تأثیری در زندگی من ایجاد خواهد کرد؟ بروید سراغ درس‌خواندن و پس از گذشت ده دقیقه، شبکه‌های اجتماعی خود را چک کنید و ساعت‌ها بی‌هدف در آن بچرخید و یا در بازی‌های اینترنتی غرق شوید، به‌طورکلی از درس‌خواندن غافل شوید. اصلاً نگران نباشید! مطمئناً شما تنها نیستید. نداشتن انگیزه و اراده کافی مهم‌ترین عاملی است که باعث به‌وجودآمدن چنین روندی در درس‌خواندن شما خواهد شد. در این مقاله با هم یاد خواهیم گرفت که چگونه به کمک روش‌های زیر می‌توانیم اراده و میل بیشتری برای درس‌خواندن داشته باشیم. اگر شما هم دوست دارید راهی برای حل این مشکل پیدا کنید، به‌هیچ‌وجه این مقاله را از دست ندهید. 

7+ 1 روش برای تقویت اراده برای درس خواندن

1-دلیل کاهلی و بی‌انگیزگی خود را پیدا کنید

به تأخیر انداختن کارهای مدرسه یک مشکل پیچیده است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا برخی از رایج‌ترین موارد ذکر شده است:

- شما خود را متقاعد کرده‌اید که تکالیف شما فراتر از توانایی‌های شما است.

- به تعویق انداختن تکالیف خود را راهی برای سرپیچی در برابر والدین یا معلمان می‌دانید.

- شما تصمیم گرفته‌اید که موضوع خسته‌کننده است.

- شما منتظر شروع زمان "عالی" هستید.

- کار آن‌قدر طاقت‌فرسا شده است که شما نمی‌دانید از کجا شروع کنید.

درک اینکه چرا تعلل می‌کنید اولین قدم اصلی برای ایجاد انگیزه است. مدتی را به تأمل در آنچه باعث تأخیر شما می‌شود اختصاص دهید. با این کار می‌توانید تشخیص دهید که کدام‌یک از نکات زیر بیشتر به شما کمک می‌کند.

2-استفاده تکنیک برش کالباسی

یک دلیل عمده تأخیر این است که وظیفه پیش رو طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. یکی از تکنیک‌های روش مطالعه که می‌توانید از آن برای تقسیم کردن مطالعه مطالب با حجم زیاد به مطالعات با حجم کم‌تر استفاده کنید روش «برش کالباسی» است. با استفاده از این روش می‌توانید هر کاری را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و هر بار فقط یک برش از آن را انجام دهید. درست مثل بریدن یک کالباس بزرگ و تبدیل آن به برش‌های کوچک و خوردن آن و یا مثل لقمه‌لقمه خوردن یک فیل.

از نظر روانی، شروع قسمت کوچکی از یک کار بزرگ آسان‌تر از شروع تمام آن کار است. اغلب اوقات هنگامی‌که یک قسمت از کاری را شروع و آن را تمام می‌کنید، مشتاق می‌شوید که قسمت بعدی را شروع کنید و به همین ترتیب خواهید دید که حتی قبل از آنکه خودتان متوجه شوید تمام‌کار به اتمام رسیده است.

3-درمورد اینکه چرا می‌خواهید نمرات خوبی کسب کنید روراست باشید

یکی از بهترین راه‌های ایجاد انگیزه برای مطالعه این است که در وهله اول کاملاً واضح بگویید چرا می‌خواهید نمرات خوبی کسب کنید. لیستی از دلایلی را که می‌خواهید به لحاظ تحصیلی خوب انجام دهید، تهیه کنید.

در زیر به برخی از دلایل معمول اشاره شده است:

- من می‌خواهم بیشتر بیاموزم و سطح علمی خود را افزایش دهم

- من می‌خواهم دانش‌آموز متمرکز و منظم‌تری شوم

- من می‌خواهم وارد یک مدرسه خوب شوم

- من می‌خواهم در آینده برای خانواده و پدر و مادرم فرزند مفیدی باشم.

- من می‌خواهم بدون پشیمانی زندگی کنم

لیست دلایل مطالعه سخت خود را بنویسید و لیست را روی میز مطالعه خود قرار دهید. سپس، وقتی احساس عدم انگیزه کردید، یک‌بار دیگر لیست را بخوانید.

4-برای سازماندهی اطلاعات از نقشه ذهنی استفاده کنید

یک نقشۀ ذهنی، تکنیکی برای نت برداری و ذهن انگیزی است و برای بهره‌برداری بهتر از مغز طراحی شده است. این تکنیک باعث می‌شود تا هم‌زمان تمام قابلیت‌های ذهنی به کار گرفته شود. در یک‌لحظه، مغز از تمام مهارت‌های تداعی و خلاقیت برای تقویت حافظه استفاده کند و نتیجتاً، ارتباط تنگاتنگ میان نیمکرۀ چپ و نیمکرۀ راست مغز را ممکن سازد.

نقشه‌های ذهنی ارائه‌دهندة مرور کلی یک عنوان به‌صورت نمودار هستند. در نکته برداری به کمک نقشۀ ذهنی، به‌جای یادداشت تمام عبارات یا فهرست‌ها، ترکیبی از لغات و تصاویر کلیدی برای برداشت اصل مطلب استفاده می‌شود. این لغات و تصاویر به‌نوعی تداعی‌کنندة اطلاعات مهم می‌باشند. مغز شما نیز در کنار نقشۀ ذهنی ساخت شما، یک نقشۀ ذهنی مرتبط با تمام آن چه که به‌خاطر می‌سپارید، ایجاد می‌کند. این امر دستیابی به موضوع را آسان‌تر می‌کند. همچنین بازیابی آن اطلاعات در صورت نیاز به شما آسان‌تر خواهد شد. با استفاده از قلم و کاغذ می‌توانید نقشه ذهنی ایجاد کنید.

7+ 1 روش برای تقویت اراده برای درس خواندن

5-استفاده از تکنیک یادگیری فاصله‌دار

یادگیری فاصله‌دار در واقع یک نوع روش تدریس برای تعبیه اطلاعات در حافظه ما از طریق تکرار است. پژوهش‌های مختلف ثابت کرده است که اگر مغز یک سری اطلاعات جدید را به دست بیاورد و بعد حداقل یک روز تا مطالعه بعدی صبر کنیم به نتیجه بهتری می‌رسیم و راحت‌تر می‌توانیم مطالب را به یاد بیاوریم. چون در این مدت مغز فرصت دارد تا آن ارتباطات عصبی که شکل‌گرفته را تقویت کند و به‌خاطر همین وقتی دفعه بعد با همان اطلاعات روبرو بشویم آمادگی بیشتری برای تثبیت اطلاعات داریم.

مثلاً مطالعه یک درس در یک هفته روزی یک‌بار انجام شود خیلی بهتر از مطالعه ۳۰ بار آن در یک روز است. با اینکه تکرار کمتر است ولی همراه با روند طبیعی مغز برای ذخیره‌سازی اطلاعات جدید جلو رفتید.

6-استفاده تکنیک پومودورو (Pomodoro)

 «زمانی که با وظیفة بزرگی روبرو شدید، آن را به اهداف کوچک و کوتاه‌مدت با زمان محدود تقسیم‌بندی کنید.» این تمرین به مغز شما کمک می‌کند که در آن مدت کوتاه بر وظیفة مشخصی تمرکز کنید و از پرش فکری جلوگیری به عمل آید. همچنین انرژی شما به یکباره از دست نمی‌رود و بازدهی و کارایی‌تان در بالاترین سطح خود خواهد ماند. این سیستم به‌صورت یک چرخه عمل می‌کند و با گذشت زمان متوجه بهبود عادات مغزی خود می‌شوید. نتیجة وقفه‌های زمانی را نیز در تقویت انگیزه و شکوفایی خلاقیتتان می‌بینید.

برای اجرا کردن این تکنیک ساده به هیچ کتاب و برنامة خاصی محتاج نیستید. کافی است یک تایمر داشته باشید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

- یک وظیفة مشخص انتخاب کنید.

- تایمرتان را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.

- در ازای هر ۲۵ دقیقه تمرکز و فعالیت، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید.

- بعد از اینکه ۴ مرتبه دورة (۵-۲۵) را تکرار کردید، یک استراحت طولانی‌مدت (۳۰-۱۵ دقیقه) به خود بدهید.

البته، این تکنیک دارای تنوع است، ممکن است دریابید که فواصل درس‌خواندن کوتاه‌تری را دوست دارید، یا شاید فقط می‌توانید چرخه را سه بار تکرار کنید و بعد آن به یک وقفه طولانی‌تر حس شود. مهم نیست که چطور آن را برای خودتان تغییر می‌دهید، وقتی می‌دانید پایان کار و وقفه‌ای در پیش است، درس‌خواندن برای مدت‌زمان طولانی‌تر را آسان می‌کند.

برای کمک به پیگیری زمان و اطمینان از این‌که مرتباً ساعت را چک نمی‌کنید، هم برای جلسات درس‌خواندن و هم برای استراحت‌ها یک تایمر تعیین کنید. با برخاستن و انجام کاری فیزیکی که باعث پمپاژ خون می‌شود می‌توانید از استراحت خود نهایت استفاده را ببرید. اگر از وقت استراحت خود برای تماشای ۱۰ دقیقه یک برنامه تلویزیونی استفاده کنید، احتمالاً انگیزه چندانی برای بازگشت دوباره ندارید.

7-یادگیری را فعال کنید، نه منفعل

یادگیری غیرفعال جایی است که سعی می‌کنید اطلاعات و دانش را جذب کنید. این بر اساس این ایده است که شما یک کشتی خالی منتظر پرشدن هستید. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این بهترین راه برای یادگیری نیست. ما در واقع دانش را با تلفیق مطالب جدید با آنچه قبلاً می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم، می‌سازیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک موضوع جدید را سریع و مؤثر بیاموزید، تا آنجا که می‌توانید از یادگیری فعال استفاده کنید.

نمونه‌هایی از یادگیری فعال عبارت‌اند از: یافتن برنامه‌های موضوع جدید در زندگی خود، انجام مطالعات موردی در جایی که ایده‌ها یا نظریه‌های جدید در یک زمینه خاص قرار می‌گیرند، انجام پروژه‌های گروهی، بررسی و اظهارنظر در مورد کار دوستان خود.

8-استفاده از تکنیک تجسم خلاق

تجسم خلاق روشی است که در آن از قوه تخیل برای خلق و تجسم سناریوهای مطلوبمان در ذهن استفاده می‌شود. اگر با یک کار خاص مشکل دارید، خود را مجسم کنید که آن کار را با موفقیت انجام می‌دهید. مدت‌هاست که روان‌شناسان ورزشی از قدرت تجسم به‌عنوان تکنیکی برای انجام کارهای دشوار آگاه هستند.

تجسم برای تمرین ذهنی انجام کارهای چالش‌برانگیز از "تئاتر ذهن" استفاده می‌کند این کار با قراردادن مسیرهای عصبی در مغز کار می‌کند. وقتی مرتباً خود را در حال تکمیل یک کار تصور می‌کنید، انجام‌وظیفه در واقعیت را آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین هر روز چند دقیقه را صرف تجسم موفقیت‌آمیز کارهای مختلف مرتبط با مطالعه خود کنید - مخصوصاً اگر آنها را مبهم می‌دانید.

7+ 1 روش برای تقویت اراده برای درس خواندن

نتیجه گیری

کلیدهای ایجاد انگیزه برای مطالعه، سازماندهی وقت و کار شما و دانستن نحوه استفاده از ذهن شما است. این همان چیزی است که من در این مقاله به شما نشان داده‌ام: 1+7 نکته برای سازماندهی وقت خود، ایجاد ذهنیت صحیح و استفاده از مغز به کارآمدترین شکل ممکن.